Soepteam Leuven

Sinds begin augustus trekken de Solidariteams naar Verviers en nabijgelegen gemeenten met warme soep voor de slachtoffers van de overstromingen. Het blijft niet alleen bij de duizenden liters soep, duizenden warme maaltijden, de mensen willen vertellen wat ze meegemaakt hebben zoals Marie die ze met de boot kwamen halen uit haar huis maar haar zoon in de rolstoel konden ze niet meenemen. En dus bleef Marie bij haar zoon angstig voor het stijgende water. Of Jean die geen kookvuur op gas durft aan te nemen omdat zijn verzekering dreigt van dan niet tussen te komen. Of Micheline wiens heel benedenverdieping tot op de blote muren afgekapt is en waar de verzekering de kosten voor de trede 1, 2, 3 en 4 voor zijn rekening wil nemen maar niet de gehele trap die verwoest is. Dat zijn maar enkele verhalen van de honderden schrijnende situaties.

Iedere week worden we opnieuw met een warm hart ontvangen, we delen soep, we beluisteren, we spreken de bewoners moed in. Samen met hen zijn we boos omdat de regering hen in de steek laat. Een welvarend land waar de overheid niet in staat is voor zijn inwoners te zorgen… Maar wij, samen met solidaire mensen uit alle provincies van België gaan verder met onze steun, helpen elkaar, ondersteunen hun eisen voor fatsoenlijke huisvesting, overal ontvochtigingsmachines en gratis elektriciteit. Wij zijn één, nous sommes un.

Praktische info

Wil jij meehelpen? Iedere zaterdag wordt er vanuit Leuven naar Verviers gereden met liters soep, 1 auto is 30l soep.

Inschrijven via leuven@pvda.be
Wil je graag soepgroenten geven of soep maken, laat het ons weten dan kunnen we afspreken.